Så här många gånger har någon kikat in här:

lördag 20 augusti 2011

Hej vänner!
Det är så fantastiskt roligt att få vara sin egen chef och ha eget företag, men det har sina sidor också! Dett fick jag vara med om när jag skulle anmäla mitt kassaregister till skattemyndigheterna:
Jag gick in på deras hemsida för att som jag trodde man kunde, ladda ner en ansökningsblankett. Nej det gick inte, man var tvungen att anmäla på nätet och då måste man ha e-legitimation!
Det har inte jag, för jag har inte haft behov av det. Jag tänkte att jag åker till skatteverket nästa morgon och pratar med dem för det är rätt omöjligt att komma i kontakt med dem via telefon.
Nästa dag åkte jag till deras kontor och frågade om jag kunde få en blankett för att anmäla skatteregistret.
-Nej, det finns inte, det måste du göra på nätet, svarde han.
-Men jag har ingen e-legitimation, svarde jag.
-Då får du skaffa det, sa han.
-Jag har inte behov av någon för något annat ändamål och jag vet inte hur man gör.
-Vi tycker man ska ha det, sa han.
-Det kan väl jag få bestämma själv om jag ska ha, sa jag.
-Du kan ju ta in hjälp med att göra det, sa han.
-Jag är inte gjord av pengar så det vill jag inte. Så du har ingen blankett?
-Nej tyvärr.
-Vilket fantastiskt land vi lever i, sa jag.
-Ja, eller hur, sa han.
Jag gick ut, men eftersom jag skulle öppna min butik fick jag vänta med att åka till banken för hjälp till nästa morgon.
Nästa morgon åkte jag till banken och tog med min dosa, men där fick jag veta att jag måste göra anmälan på min egen dator! Han förklarade kort hur jag skulle göra och jag åkte till butiken och jobbade.
Nästa dag hjälptes min man och jag åt och jag fick min egen e-legitimation!!
Dagen därpå satt jag och jobbade vid datorn och efter näsatan en timme hade jag kryssat mig fram och fyllt i anmälan av kassaregistret. Man kunde bara använda förvalda svar .Det jobbiga i kråksången är att bredbandet hoppar ur då och då så det försvårar det hela, men det är en annan historia..
Så nu har jag anmält mitt kassaregister. Fast jag vet inte om det kommit fram för jag har inte fått någon bekräftelse....
Det är så enkelt att vara företagare i Sverige.
Nedan kan du se lite nyheter som kommit till butiken.

Inga kommentarer: